Metatags zijn codes die op je website staan en is informatie over je website. De bezoekers van je website zien deze metatagcodes niet, maar de zoekmachines wel en die gebruiken het om de informatie van uw website te lezen.
2.1 Title tag
Dit is de belangrijkste van de metatags om goed te scoren in Google is de title tag. Dit title tag is de titel van je website pagina. Elke pagina heeft een eigen titel, in de zoekresultaten is dit de blauwe titel, zie hier:
Als je goed gevonden wilt worden zorg er dan voor dat het woord waarop je gevonden wilt woorden vooraan in de title tag te plaatsen. En gebruikt niet teveel keywords en zeker niet heel vaak hetzelfde woord.
2.2 Meta Description
De metatag description is een kleine omschrijving van je pagina welke Google leest en ook zichtbaar is in de zoekresultaten. Zie hierboven bij de afbeelding. Zorg dus voor een pakkende en juiste meta description zodat de bezoeker in Google jou resultaat gaat aanklikken.
extra info: Als je een eigen title tag en meta description opgeeft kan het zijn dat Google soms een andere weergeeft, dit komt dan omdat Google zelf deze title tag en metatag description bepaald aan de hand van de inhoud van je pagina en de opgegeven zoekopdracht.
Als je een uitnodigde tekst maakt willen bezoekers sneller op je zoekresultaat klikken, maar als ze eenmaal geklikt hebben willen ze natuurlijk wel een goede tekst lezen over hetgeen wat ze zoeken. Zorg dus voor goede teksten en je bezoekers zullen op je website blijven.
Hoe langer een bezoeker op je website blijft hoe beter voor jezelf, maar ook voor Google, dit wordt namelijk voor de ranking meegenomen. Ook neemt Google de klikken op het zoekresultaat mee, als jezelf scoort op positie 1 en je concurrent op positie 2, maar ze klikken jou zoekresultaat niet aan en wel die van je concurrent, dan is het een kwestie van tijd en Google zet jou op positie 2 en je concurrent op positie 1.
2.3 Metatag keywords
Vroeger keek Google ook naar de metatag keywords, dit stond gelijk aan de meta description alleen stonden hier zoekwoorden in gescheiden door een komma. Deze metatag keywords worden al jaren niet meer gebruikt door Google voor de zoekresultaten, sommige andere zoekmachines gebruiken deze nog wel.
Het invullen van de title tag en meta description bij gratiswebshopbeginnen.nl
Je kunt op elke pagina deze metadata opgeven, bij de pagina's, categoriepagina's en artikelen.