06 oktober 2017

AMP, wellicht heb je het al een keer in de zoekmachines zien staan. AMP is een volgende grote stap naar ultiem gebruikersgemak. AMP staat nu nog in de kinderschoenen, maar zal naar alle waarschijnlijkheid binnen afzienbare tijd de standaard worden binnen de zoekresultaten van mobiele webpagina’s.

Belang van AMP pagina’s

We worden met ons allen steeds mobieler, en verwachten dat de webpagina’s hierin mee gaan. Naast dat wij mobieler worden, jaagt Google de ontwikkeling ook aan. Als reactie dat de websites inderdaad steeds sneller worden in het gebruik.

Er zijn maar weinig bedrijven die zich van deze nieuwe kansen op de hoogte laten brengen, en daarom deze nieuwe AMP pagina’s niet implementeren. Zonde als je het ons vraagt, want hier ligt JOUW kans. Wanneer je nu verdiept en investeert in deze nieuwe technologie kan het zomaar zijn dat je binnen afzienbare tijd een mooie prominente plaats in de Google zoekmachines zal krijgen. Met als gevolg dat de extra bezoekers vanzelf volgen….
 

Wat is AMP?

AMP staat voor Accelerated Mobile Pages. De naam zegt het al voor zichzelf, de toepassing zorgt ervoor dat pagina’s op mobiele apparaten tot wel 4 keer sneller worden geladen. Hoe dan, hoor ik je denken. Bij een AMP pagina moet je denken aan een ‘uitgeklede’ versie van een gewone webpagina.

Doordat een AMP pagina een ‘uitgeklede’ pagina is bevat deze geen zware geprogrammeerde codes die op de ‘achtergrond’ geladen dienen te worden. Hierdoor krijgt het gebruiksgemak op de mobiele apparaten een enorme boost.

Op deze manier komt er een enorme schat vrij aan functionaliteiten, waardoor niet alleen de websites sneller gemaakt kunnen worden maar ook mooier en beter.
 

SEO en gebruiksvriendelijkheid

Google is continu aan het werk met het door ontwikkelen van een betere gebruikerservaring. Dit bleek eerder al aan de ontwikkeling van de Rich Snippets, waarbij de gebruiker al voorzien wordt van informatie voordat deze daadwerkelijk naar de betreffende pagina doorklikt. Al met al, in het zinvol om helder voor ogen te hebben wat jij wil bereiken met het streven naar SEO en gebruiksvriendelijkheid van jou website.

Tot voor kort introduceerde Google de responsive designs. Was het vanaf 2015 nog een pré om een website te hebben die responsive is, dan kreeg je vanaf dat moment voorrang op de niet responsive designs. Kort gezegd; was je website niet responsive, dan ging je zeker bezoekers mislopen.

Met de introductie van de AMP geeft Google nu een duidelijk signaal. In 2015 liet de stap naar de responsive designs al weinig aan de verbeelding over, laat staan wat de AMP voor impact gaat hebben. De websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten krijgen het zwaar te verduren.
 

Waaraan moet een AMP pagina voldoen?

Een AMP moet aan een drietal voorwaarden voldoen, voordat deze getoond kunnen worden. Allereerst moet de gebruiker natuurlijk gebruik maken van een mobiel apparaat. Vervolgens moet het platform (zoals bv Google) de AMP indeling ondersteunen. En zal er uiteraard ook een AMP versie van je webpagina moeten bestaan.

Wanneer deze drietal voorwaarden van toepassing zijn voor jou, zal de gebruiker automatisch doorverwezen worden naar je AMP pagina. Google zal een AMP pagina vanzelfsprekend een voorkeurspositie geven ten opzichte van de gewone pagina’s.

Je gehele website hoeft niet AMP gebruiksvriendelijk te zijn. Google begrijpt heel goed dat een bezoeker kan binnenkomen op een AMP pagina, maar vervolgens door kan klikken naar een pagina die complexer is en de ‘zware achtergrond codes’ wel nodig zijn (denk hierbij aan het contactformulier).

LET OP: wanneer de klant doorklikt naar een pagina die complexer is, MOET deze natuurlijk wel mobile responsive zijn. Zonder een responsive design loop je gegarandeerd bezoekers mis!
 

Hoe herken je een AMP pagina?

Je kan een AMP pagina herkennen bij de zoekresultaten in Google. Wanneer er een geval is van een AMP pagina, dan zal er een lichtflits icoontje worden weergegeven. Hieronder een mobiele zoekopdracht op de zoekterm “dermal anchors piercing” waarbij lmpiercings.nl op positie 1 staat binnen Google.


Nu al is het dat meer dan 70% dat via een mobiel apparaat websites bezoekt, verwacht wordt dat dit percentage nog verder zal stijgen de komende tijd. Het gebruiksgemak is hierbij steeds meer en meer van belang. AMP is hierbij een logische stap in dat gebruiksgemak.
 

Een diepere AMP uitleg

Een webpagina is doorgaans opgebouwd met meerdere programmeertalen. Die bestaan uit allerlei codes, die elk een element beschrijven. Je kan hierbij denken aan; de positie, functie, lay-out en allerlei andere elementen.

Een pagina bevat veelal elementen die het laden van een pagina onnodig traag maakt. Hierbij kan je denken aan filmpjes, bewegende sliders of afbeeldingen.

Als je een webshop van WordPress is gemaakt, en je denkt dat die geoptimaliseerd is kon je soms bedrogen uitkomen. Met WordPress gebruik je namelijk plugins die zorgen voor interactie op de sites. Ook wel widgets genoemd. Deze maken ongemerkt veelvoudig gebruik van een zwaar programmeertaal (javascript).

Gratiswebshopbeginnen.nl van LBmedia.nl gebruikt deze zware programmeertaal niet, en werkt met een eigen code. Hierdoor kan je gemakkelijk gebruik maken van de nieuwste technieken die noodzakelijk zijn voor de komende SEO trends.
 

Het effect van AMP op de vindbaarheid in Google

Google heeft al meer dan 200 ranking factoren. Welke dit precies zijn, lopen de speculaties nog over. Wat bij Google wel als een peil boven water staat is dat factoren voor een goede gebruiksgemak zonder twijfel zorgen voor een belangrijke boost binnen je vindbaarheid.

In het geval van AMP krijg je niet zomaar een betere positie, maar zelfs een opvallende plek met afbeelding carrousel. Hoewel AMP nog geen directe bijdrage levert aan de SEO, zal dit niet heel lang duren voordat dit wel een SEO indicatie zal worden.

Hoe kan ik AMP aanzetten op mijn website of webshop?

Het aanzetten van Accelerated Mobile Pages (AMP) is voor elk webshop platform anders, wij gebruiken het systeem van gratiswebshopbeginnen.nl en daar kan heel eenvoudig per pagina worden aangegeven of je deze ingesteld wilt hebben als AMP, zie hier de handleiding voor het aanzetten van de AMP: https://www.gratiswebshopbeginnen.nl/help/voorbeeld/hoe-zet-ik-de-amp-pagina-aan/

Conclusie

AMP pagina’s worden vooralsnog alleen getoond voor nieuwsbriefpagina’s. Bovendien zijn er nog niet veel SEO professionals hiermee bezig. Wij van gratiswebshopbeginnen.nl zijn hier wel actief mee bezig, en hierdoor ligt er nu voor jou een kans wanneer het gaat tot online marketing. Als jij nu aan de slag gaat met AMP, dan heb je zeker een streepje voor op je concurrentie. De optie is tevens gratis te gebruiken in het pro pakket.

Er zijn namelijk wel allerlei belangrijker signalen waaruit blijkt dat optimaliseren voor gebruiksgemak onvermijdelijk zal worden (voor zover dat nu al niet van toepassing is).

Het is nu dus geen pré meer om een responsive design te hebben, maar simpelweg een noodzaak. Zo zijn AMP pagina’s nu nog een pré, maar in de toekomst ook een noodzaak.

Leon is de eigenaar en het gezicht van de LBMedia en Gratiswebshopbeginnen.nl. Leon staat bekend als SEO en webshop specialist en wil ondernemers helpen met het maken en optimaliseren van hun website of webshop.
Internet Marketing - Webshop Beginnen