Je webshop succesvol offline promoten
Wanneer je een webshop hebt opgezet wil je natuurlijk dat iedereen over jouw webshop hoort. In deze blog focussen we niet op het online aspect maar juist op het offline aspect. Ook voor een webshop is dit nog steeds belangrijk. Je bent aanwezig op beurzen, events en allerlei andere promotionele activiteiten om jouw naamsbekendheid maar te vergroten. Koffiebekers bedrukken kan jou hierbij helpen, ook al heb je alleen een webshop en ontvang je weinig tot geen klanten. Daarnaast is het belangrijk om ook zichtbaar te zijn in het dagelijkse leven van mensen. In deze blog geven we aan hoe jij dit kan doen.
Traditionele media
Een van de voordelen van een webshop is dat je door heel Nederland kan leveren. Dit zorgt ervoor dat traditionele media zoals kranten, radio en televisie een goed middel kunnen zijn om de naamsbekendheid te vergroten. Bijna iedereen kent wel de ‘ik ben toch niet gék’ reclames van Mediamarkt of herkent de stem van de Kruidvat reclames uit duizenden. Een groot nadeel van deze traditionele media is, zeker voor een beginnende webshop, dat de prijs erg hoog kan zijn.
Naast kranten, radio en televisie zijn er nog meer vormen van traditionele media zoals tijdschriften, flyers en folders. Het adverteren in bepaalde tijdschriften kan ervoor zorgen dat je jouw doelgroep direct bereikt. Een tijdschrift wordt namelijk gelezen door een bepaald groep mensen, komt deze groep overeen met de doelgroep van jouw webshop? Investeer dan in een goede advertentie in dat tijdschrift. Voor een webshop kan een flyer of folder lastig zijn wanneer je net begint. Waar moet je deze flyer of folder bijvoorbeeld gaan verspreiden? Voor een normale winkel is dit eenvoudig en kies je postcodes uit de buurt maar hoe doe je dit voor een webshop? Dit is natuurlijk lastig in te schatten, maar ook hier is doelgroep weer belangrijk. Investeer wat tijd in het onderzoek doen naar jouw doelgroep en waar ze wonen. Door deze postcodes uit te kiezen, heb je meer kans dat jouw flyer actie een succes wordt.
De laatste mogelijkheid van traditionele media zijn het plaatsen van een uiting op billboards langs de snelweg of abri posters in bushokjes en langs wegen. Het is wel belangrijk dat je de juiste uiting kiest voor dit soort marketing. Mensen hebben vaak niet lang de tijd om naar de uiting te kijken. Kies dus voor iets wat je snel kan lezen maar wel iets wat blijft hangen.
Bedrukte koffiebekers
Een ander middel om je webshop bekend te maken, is iets waar je niet snel aan denkt, en het zijn bedrukte koffiebekers. Er zijn verschillende situaties waarin jij met je webshop bedrukte koffiebekers kunt gebruiken. Er zijn natuurlijk ook situaties waarbij je dit misschien minder snel zou doen. We laten je hier weten welke drie bekende en meest succesvolle toepassingen er zijn voor bedrukte koffiebekers.
Binnen de onderneming
Heb je een webshop waarbij je met meerdere mensen op een kantoor zit? Dan kan je koffiebeker met bedrukking zeker van waarde zijn als promotiemiddel. Het klinkt misschien gek om de onderneming te promoten bij de werknemers maar het kan effectief zijn. Er is namelijk een theorie van ‘embodied cognition’ die zegt dat positieve ervaringen gekoppeld worden aan een moment. Wanneer de werknemers dus een leuke ervaring hebben doordat zij koffie drinken koppelen ze onbewust het logo of de bedrukking van de beker aan het positieve moment. De werknemers zullen dan onbewust meer in de geest van het bedrijf gaan werken.
Op een beurs
Als je met je webshop op een beurs gaat staan om je naamsbekendheid te vergroten dan kunnen koffiebekers met bedrukking jou hierbij helpen. Je kan potentiele leveranciers of klanten een gratis kopje koffie aanbieden die je geeft in een bedrukte koffiebeker. Ze zullen hier al van genieten omdat het gratis is terwijl ze ook worden geconfronteerd worden met het merk, de slogan of de boodschap van jouw website. Je kan ook daarbij ook een call-to-action op de beker plaatsen. Je plant hiermee al een idee in het hoofd van de potentiele klant of leverancier die goed gestemd is door het gratis kopje koffie. Met de bedrukte koffiebeker maak je van het koffiekopje direct een visitekaartje.
Een gesponsord evenement
Met je onderneming waar jouw webshop bij hoort kan je een goede indruk maken op (potentiele) klanten door een evenement te sponsoren. Daarbij helpt het dat Nederlanders een van de grootste koffiedrinkers ter wereld zijn. Bij bijna elk evenement nemen de koffiedrinkers wel een kopje koffie, vooral als deze gratis wordt aangeboden. Het koffiemoment zal weer een rust- en genietmoment zijn. De boodschap of het merk op de koffiebeker kan zelfs als onderwerp van gesprek dienen. Hierdoor wordt het bedrijf en de webshop nog beter in het brein van de (potentiele) klant geplant.
Effectiviteit van promotie met bedrukte koffiebekers
Je vraagt je misschien af of promotie met bedrukte koffiebekers wel echt effectief is. Maar dit is zeker het geval. Het is gebleken dat wanneer iemand een kop koffie drinken en in zijn hand houdt, dan vertoont die persoon een warmer gedraag naar de mensen in zijn of haar omgeving. Er is dus positieve invloed door de koffie op de persoon en de situatie waarin hij of zij de koffie nuttigt. Een mens zit zo in elkaar dat deze positieve gevoelens gekoppeld worden aan de totale omgeving, dus ook de koffiebeker met daarop de bedrukking zoals jouw logo. De bedrukte koffiebekers zijn wel voornamelijk voor business-to-business bedrijven als je ze gebruikt ter promotie.
Er wordt vaak gezegd dat offline marketing al lang en breed voorbijgestreefd is door online marketing, maar het blijft verstandig om toch ook te investeren in offline marketing omdat het toch nog bij mensen in de gedachte blijft hangen. Bekijk dus ook de offline mogelijkheden voor jouw webshop en zorg dat het een succes wordt!