22 augustus 2017

Copywriting is het schrijven van reclame- of marketingteksten op een krachtige en overtuigende manier. Het zijn teksten die zorgen dat de lezers die actie onderneemt die jij voor ogen hebt. Maar hoe doe je dat? Waar moet je opletten? Gebruik deze 4 tips voor een goede copy.

  1. Schrijf voor 1 persoon. Als je voor iedereen schrijft, schrijf je voor niemand. Want niemand voelt zich aangesproken met iedereen. Een goede copywriter weet dat het belangrijk is om één persoon in gedachten te nemen. Is het een man of een vrouw? Met of zonder kinderen? Wat voor type persoon is het? Wat voor hobby’s heeft deze persoon? Hoe specifieker je de doelgroep voor de tekst bepaalt, hoe meer mensen zich aangesproken voelen. Zorg dat ik me als lezer aangesproken voel en verder wil lezen.

  2. Gebruik een kapstok. Voor wie schrijf je? Wat weet deze persoon al? En wat wil je dat de lezer onthoudt? Het is handig om 1 of 2 dingen te benoemen die je wilt dat de lezer onthoudt. Zorg dat je hier naartoe schrijft. Zo voorkom je dat je van de hak op de tak springt en lezers denken ‘en nu?’.

  3. Breng structuur in de tekst aan. Op een beeldscherm lezen mensen 30% langzamer dan op papier. Daarom gebruik je korte zinnen. Zorg voor tussenkopjes en genoeg witregels, dat geeft rust in de tekst. Kies een lettertype dat goed leesbaar is, ook op mobiel of tablet. Schrijf actief en als het kan in de tegenwoordige tijd. Dit voorkomt dat mensen snel afhaken door wollig taalgebruik.

  4. SEO teksten voor het internet. Schrijven voor het internet wordt ook search engine optimization of SEO genoemd. Een goede copywriter schrijft ook webteksten, nieuwsbrieven of teksten voor social media. Deze teksten moeten extra kort en bondig zijn. Zoekwoorden zijn ontzettend belangrijk voor het schrijven op internet. Kies een zoekwoord uit dat voor jouw klanten belangrijk is. Zorg dat het zoekwoord in de titel, inleiding, tekst en tussenkopjes terugkomt. Een krachtige titel en omschrijving voor Google is van essentieel belang, niet alleen vanwege de vindbaarheid, maar tevens maken de titel en beschrijving het verschil tussen lezers die doorklikken en lezers die dat niet doen.


Kan een vertaalbureau zonder copywriter?

Daar kunnen we kort in zijn, nee! Copywriting is een zeer belangrijk onderdeel bij een succesvolle vertaling. Een gerenommeerd vertaalbureau brengt de boodschap over en zorgt voor een overtuigende marketing vertaling of SEO-vertaling. Het doel is om ook in buitenlandse teksten lezers te overtuigen om actie te ondernemen.
 

Jeroen van den Engel is verantwoordelijk voor de internationale marketing van Vertaalbureau Perfect en de spin-off: Fairlingo.