Hoe begin je met e-mail marketing?

Om een goede e-mailmarketingstrategie op te zetten moet je een zorgvuldige planning, strategie en consistentie hebben. Hieronder leg ik je uit door middel van een stappenplan om succesvol te starten met e-mailmarketing:
 

Bepaal je doelstelling

Wanneer je wilt beginnen met e-mailmarketing is het belangrijk om eerst duidelijke doelstellingen vast te stellen voor je e-mailmarketingcampagnes. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het vergroten van de verkoop, het genereren van leads, het verbeteren van de merkbekendheid of het verhogen van de klantbetrokkenheid.
 

Doelgroep omschrijven

Bepaal je doelgroep nauwkeurig. Je moet vaststellen wie jouw ideale klant is, wat zijn/haar behoeften en interesses zijn. Ook moet je kijken hoe je de doelgroep het beste kunt bereiken met relevante content.
 

Kies een e-mailmarketingplatform

Een e-mailmarketingplatform is een online tool waarmee je als bedrijf e-mailcampagnes kunt maken, verzenden, beheren en kunt analyseren. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor Planmail, Mailchimp of Constant Contact.  
 

Bouw een mailinglijst op

Om een mailinglijst op te bouwen moet je verschillende e-mailadressen verzamelen van potentiële klanten op ethische en wettelijk conforme wijze. Dit kunt je doen door gebruik te maken van opt-in formulieren op je website, sociale media, evenementen of via andere marketingkanalen.
 

Maak e-mails die op alle schermen leesbaar zijn en aantrekkelijk om te openen

Zorg ervoor dat je e-mails op alle schermen leesbaar zijn, dus zowel op desktop als op mobiele apparaten. Gebruik in je mails een aantrekkelijk ontwerp, duidelijke en pakkende koppen. Maak ook gebruik van afbeeldingen en relevante inhoud.
 

Personaliseer je e-mails

Om de e-mails persoonlijker te maken, kun je de naam van de ontvanger gebruiken. Daarnaast kun je op basis van het gedrag, de inkopen en interesses van de klant, gepersonaliseerde aanbiedingen of aanbevelingen maken. Dit geeft de klant een meer betrokken en persoonlijk gevoel, wat goed is voor de klantenbinding.
 

Plan je e-mailcampagnes

Het is handig om je e-mailcampagnes vooruit te plannen omdat het zorgt voor consistentie en het helpt je om relevante inhoud op het juiste moment te leveren. Dit kun je doen door gebruik te maken van een contentplanner.
 

Schrijf interessante e-mailonderwerpregels

Een goede onderwerpregel is bepalend of je e-mails worden geopend en gelezen. Houdt het duidelijk, beknopt en uitnodigend.
 

Test en optimaliseer

Voer A/B-tests uit op verschillende onderwerpen van je e-mails, zoals onderwerpregels, inhoud, call-to-actions en verzendtijden, om te ontdekken wat het beste werkt voor je doelgroep. Zo kun je aanpassen waar nodig en je e-mails blijven optimaliseren.
 

Meet en analyseer je resultaten

Gebruik de analystische tools van je e-mailmarketingplatform om de prestaties van je e-mailcampagnes te meten. Controleer statistieken zoals open rates, click-through rates, conversieratio’s en unsubscribe rates. Zo kun je beter achterhalen of je e-mailcampagnes wel effectief genoeg zijn.
 

Blijf leren en verbeteren

Houdt de laatste trends en ontwikkelingen in e-mailmarketing in de gaten. Wanneer iets verandert kun jij je strategie aanpassen op basis van de feedback en resultaten die je verzameld hebt.

Wanneer je de stappen volgt en je je e-mailmarketingstrategie continu optimaliseert, kun je een sterk kanaal creëren om je doelgroep te bereiken en te betrekken.

 


 
 
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze privacy policy en cookie pagina
SLUITEN