De Ideale Conversie Optimalisatie Strategie Voor Webwinkels

02 augustus 2017
De Ideale Conversie Optimalisatie Strategie Voor Webwinkels

Waarom aan de slag gaan met zoekmachine optimalisatie of online adverteren, wanneer je webwinkel nog niet goed is geoptimaliseerd voor conversies? Gebruik het website verkeer dat je nu al hebt en zorg met een aantal slimme strategieën dat deze potentiële kopers worden omgezet in levenslange klanten... 

Waarom Conversie Optmalisatie Belangrijk Is
Er zijn veel redenen te bedenken waarom je vandaag nog aan uw CRO (Conversion Rate Optimization) moet werken:

  1. Er is altijd ruimte voor verbetering van je resultaten;

  2. Advertenties zullen duurder en competitiever worden;

  3. Optimalisatie gaat over méér gerichte klanten krijgen;

  4. Het is volledig gratis en gericht op bestaande bezoekers;

  5. Het verlaagt de kosten per bezoeker significant.

Maar wellicht het belangrijkste: met gerichte tips voor omzetverhoging kun je veel extra winst behalen. Geen enkele webwinkel is immers perfect geoptimaliseerd. De strategie in dit artikel kan je op weg helpen om drastische omzetverhoging te realiseren.

Google AdWords & Facebook Retargeting Pixel
Heb je ook wel is het idee dat de advertenties van een webshop je overal op het internet achtervolgen? Dit is omdat er een cookie op uw computer is geplaatst toen je een webshop bezocht. Het is dé manier om gericht advertenties te gebruiken.
Maakt je webwinkel eigenlijk al gebruik van deze zogenoemde retargeting pixel? Zo niet, dan laat je ontzettend veel geld op tafel liggen.

-> Hier leest u hoe een Facebook pixel geïnstalleerd kan worden.
-> Hier leest u hoe een AdWords pixel geïnstalleerd kan worden.

Start Een Email Lijst Voor Potentiële Kopers
Na installatie van de retargeting, is de volgende stap het ‘afvangen’ van bezoekers door het verzamelen van email adressen. Dit kan door middel van een email autoresponder, zoals Enormail, Aweber, Voor een webshop is het verstandig zo min mogelijk ‘in your face’ hiermee te zijn. De volgende strategie kan hierbij goed werken:

  1. Alleen een pop-up met email opt-in voor (blog)artikelen;

  2. Verleid bezoekers met een goede lead magnet, zoals een kortingsbon;

  3. Plaats een opt-in formulier widget in de zijbalk;

  4. Gebruik blogartikelen om context-relevante opt-ins te genereren (i.e. opt-in formulier in de artikel tekst).


De Landingspagina
Voor de retargeting advertenties, is het beter om gebruik te maken van een aparte landingspagina. Hierdoor kan de potentiële koper worden omgezet in een levenslange klant. Uiteraard kan segmentatie van email lijsten worden toegepast voor verschillende productgroepen.
Je zal merken dat bezoekers vaker terug komen bij je webwinkel, wanneer er een vertrouwensband is opgebouwd. Wees daarom niet alleen maar een ‘verkoper’, maar help in de automatische emails ook daadwerkelijk het specifieke probleem op te lossen dat behoort tot je specifieke productgroep.

landingspagina voorbeeld
De landingspagina zelf kan het beste zo simplistisch mogelijk gehouden worden:

  1. Aantrekkelijke lay-out;

  2. Een duidelijke reden om een email adres op te geven;

  3. Social proof om te bewijzen dat anderen ook registreerden;

  4. Een lijst van voordelen (of een los voorbeeld) van het registreren;

  5. Alleen invullen van essentiele informatie (minimaal de emailadressen).


Stuur Exclusieve Aanbiedingen Naar Email Lijst
Het opbouwen van een langdurige relatie met je potentiele klanten vergt tijd en moeite. Overstelp volgers met verschillende voordelen:

  1. Nuttige en exclusieve informatie, videos en tips;

  2. Doorsturen enkel naar blogartikelen op de website;

  3. Kortingsacties en monetaire voordelen voor speciale gelegenheden (kerst, zomervakantie);

  4. Gelimiteerde oplage van producten alleen voor volgers;

  5. Gratis weggeef acties, freebies, of prijsvragen.


Conclusie
Uiteraard is email marketing slechts één methode om sitebezoekers langdurig vast te houden. Maar het is wel dé methoude die als het effectiefste wordt gezien binnen internet marketing kringen. Waarom denk je dat grote bedrijven je altijd mails sturen? Dit wordt uiteraard gedaan om de conversie van hun producten en diensten te kunnen verhogen.
Ook voor je webwinkel is deze strategie goed mogelijk, zonder er enorme mankracht ervoor in te zetten. De processen zijn immers vrijwel allemaal automatisch. Lang leve email marketing!

over Arnold

Arnold

Als SEO specialist en online marketer is Arnold de drijvende kracht achter SquareMelon.nl, een online platform voor ondernemers en website eigenaren die méér organisch webverkeer willen genereren. SquareMelon levert naast SEO trainingen en website consults ook gerichte adviezen rondom conversie optimalisatie.

 
Reactie schrijven op De Ideale Conversie Optimalisatie Strategie Voor Webwinkels


Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze privacy policy en cookie pagina
SLUITEN